برگ زیتون

خواص برگ زیتون

 

برگ‌های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته است و پژوهش‌های آزمایشگاهی مدرن از خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و آنتی‌اکسیدان عصاره برگ زیتون حکایت می کند. برخی از خواص شگفت انگیز این برگ عبارتند از:

    • درمان سرماخوردگی با برگ زیتون     برگ زیتون به دلیل خواصی که دارد می‌تواند با ویروس‌ها مبارزه کند، از این رو برای بیماری‌های ویروسی بسیار مناسب است.
    • برگ زیتون برای مقابله با چاقی مفید است      یک پژوهش جدید نشان داده است که یک فنجان قهوه به همراه عصاره برگ زیتون می‌تواند برای مقابله با چاقی مفید باشد. در این پژوهش محققان به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد به مدت هشت هفته دادند تا موش‌ها به سندرم متابولیک دچار شوند، سپس به مدت هشت هفته دیگر به موش‌ها قهوه غنی شده با عصاره برگ زیتون  خورانده شد. پژوهشگران متوجه شدند پس از مصرف این نوشیدنی، علائمی از بهبودی در قلب و عروق، کبد و بهبود علائم متابولیکی مشاهده شد، اما در موش‌هایی که قهوه معمولی مصرف کرده بودند، علائم بهبود دیده نشد.
    • عصاره برگ زیتون و کنترل فشار خون      از آن جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه‌ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون را کنترل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. مردم منطقه مدیترانه کمتر از سایر مناطق دنیا به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا می‌باشند که یکی از دلایل آن به مصرف فرآورده‌های مختلف زیتون باز می گردد.
    • رگ زیتون در درمان تبخال      برگ زیتون بدلیل دارا بودن خواصی برای مبارزه با ویروس‌ها می‌تواند برای درمان بیماری‌های ویروسی بسیار مناسب باشد.
    • برگ زیتون ضد سرطان است      گروهی از محققان دانشگاه کوردوبا در اسپانیا ثابت کردند که برگ درخت زیتون اثر ضد سرطانی دارد و در درمان سرطان خون موثر است. محققان اسپانیایی امروز گفتند که تازگی اصلی این مطالعه در شناسایی و اندازه گیری ترکیبات طبیعی موسوم به «فنول»‌ها در برگ‌های زیتون است. در این مطالعه از «مگس سرکه» استفاده شد و مشاهده کردند عصاره برگ زیتون در این مگس، حشره را نسبت به صدمات فرسودگی سلولی محافظت می‌کند. مطالعات همچنین ثابت کردند که عصاره برگ زیتون خواص ضد سرطانی و کشنده سلول‌های توموری دارد و آن را برای درمان سرطان خون در چندین نفر استفاده کردند. این در حالی است که کارخانجات تا به حال برگ زیتون را دور می‌انداختند و یا آن را برای تولید انرژی استفاده می‌کردند.
    • برگ زیتون؛ ضد میکروب و قارچ      برگ زیتون خاصیت ضد میکروب و قارچ دارد. آزمایش‌ها بر روی حیوانات از خواص برگ زیتون، آنتی اکسیدان، ضد میکروب و قارچ ویروس تبخال حکایت می کند.
    • برگ زیتون قند خون را نیز کاهش می‌دهد      برای این کار، بر روی ۸ گرم خرد شده‌ی برگ، یک استکان آب ریخته و مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌جوشانیم، پس از صاف کردن و سرد شدن به عنوان یک نوشیدنی میل می‌شد، این مقدار را می‌توان ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کرد.
    • جالب است بدانید؛ برگ گیاه زیتون می‌تواند مانند گلوکز، میزان ترشح انسولین از پانکراس را در محیط برون تنی افزایش دهد و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قندخون و رسیدن آن به سطح نرمال در بیماران دیابتی شود.