سبری مرزه

خواص و کاربردهای درمانی مرزه

خواص مرزه برای سلامتی:

برگ مرزه و شاخه های آن دارای ترکیبات شیمیایی با کیفیت بالا هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند. این ترکیبات همچنین از بروز بیماری ها پیشگیری کرده و باعث افزایش سلامت کلی بدن می شود. علاوه بر این، فیبر موجود در این گیاه به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می کند ، در حالیکه کلسترول خوب خون یا همان HDL را افزایش خواهد داد.

برگ های مرزه دارای فنول های روغنی ضروری فراری همچون تیمول و کارواکرول است. همچنین ترکیباتی همچون لینالول، کامفن، کاریوفیلن و دیگر ترپنوئیدها نیز در آن یافت می شود. تیمول یکی از مهم ترین روغن های ضروری است که خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی آن از لحاظ علمی ثابت شده است.

مرزه منبع بسیار عالی از مواد معدنی و ویتامین هاست که برای سلامت کلی بدن مفید وموثر است.برگ ها و شاخه های آن منبع بسیار غنی از پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و سلنیم می باشد. پتاسیم یکی از مهم ترین ترکیبات سلولی است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. منگنز نیز توسط بدن به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم های آنتی اکسیدان عمل می کند. آهن برای ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است.

کاربردهای درمانی مرزه:

گیاه مرزه حاوی روغن های ضروری است است که خاصیت آنتی باکتریایی و ضد قارچی دارند. همانند آویشن، مرزه نیز برای غرغره کردن گلو مورد استفاده قرار می گیرد. اینکار باعث تسکین درد گلو شده و نشانه های برونشیت را کاهش می دهد. اجزای تشکیل دهنده این گیاه ، به خصوص شاخه گل، دارای خاصیت ضد عفونی ، ضد نفخ ، خلط آور و ضد روماتیسمی (درد مفاصل را تسکین می دهد) است.