تاجریزی

شکل مصرف و نکات ضروری درباره تاجریزی

روش های زیر برای مصرف گیاه تاجریزی رایج است:

جوشانده تاجریزی: برای تهیه جوشانده گیاه، ۵۰ گرم از برگ و سرشاخه‌های گلدار گیاه که خشک شده است را در یک لیتر آب بجوشانید. کمپرس کردن این جوشانده بر روی محل ضربدیدگی و کوفتگی، باعث تسکین درد می‌شود و همچنین برای رفع خارش واژن مفید است.

دم کرده تاجریزی: به این منظور مقدار ۱۵ گرم از برگ خشک تاج‏ریزى سیاه را با ۱۵ گرم پوست کوکنار مخلوط کنید و در یک لیتر آبجوش دم کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند. دم کرده فوق را صاف نموده و آن را به صورت کمپرس روی عضو مورد نظر قرار دهید.

تنتور: در برخی از کشوها، از تنتور گیاه تاجریزی برای تسکین درد‌های عصبی استفاده می‌شود. (تنتور هرگیاه با خیساندن گیاه خشک شده و یا تازه در محلول حاوی ۲۵ درصد الکل سفید و آب تهیه می‌شود؛ از تمامی بخش‌های گیاه می‌توان برای تهیه تنتور منظور استفاده کرد.)

نکات ضروری در مصرف گیاه تاجریزی:

برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار گیاه حاوی ماده سمی سولانین هستند، علائم مسمومیت با تاج ریزی شامل خارش گردن، احساس خستگی زیاد همراه با سردرد، درد معده، اسهال و استفراغ است و در صورت زیاده‌روی برای مدت طولانی در مصرف گیاه، احتمال فلج دستگاه عصب مرکزی وجود دارد؛ لذا به منظور استفاده دارویی از آن بایستی حتما زیر نظر پرشک متخصص، مقدار کم و برای دوره درمانی کوتاهی مصرف شود.