تخم کرفس

خواص درمانی و نوع مصرف تخم کرفس

کرفس قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. ثابت شده که کرفس فواید بسیار زیادی برای سلامت قلبی و عروقی دارد. مطالعات دارویی متعدد نشان داد که مصرف کرفس به کاهش سطح کلسترول کمک می کند، فشار خون را کاهش می دهد و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، زیرا حاوی خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان است.

یک فنجان کرفس به بدن منبع عالی از فیبر می دهد که نقش مهمی در افزایش هضم غذا و کمک به کاهش وزن دارد. کرفس به خاطر اثرات ضد باکتری، ضد التهابی، ادرار آور و آرام بخش مشهور است. بنابراین تعجب آور نیست وقتی از کرفس برای درمان بسیاری از بیماری هایی مثل ، از کاهش اشتها، کارکرد نامنظم شکم،نفخ شکم درد اسپاسم ماهیچه ها، تشنج، کاهش چربی، فشار خون بالا و مشکلات قاعدگی استفاده می شود.

خواص درمانی:

هضم کننده غذا و باز کننده انسداد و گرفتگی‌ها، ضد استسقاء (آب آوردن قسمت‌هایی از بدن) و سرشار از ویتامین C، محرک اشتها و تقویت کننده معده، تقویت کننده نیروی جنسی و رفع کننده سوزش ادرار، لاغر کننده و کاهنده فشار خون، آرام‌بخش و ضد اضطراب، کاهنده ورم مفاصل و ضد اسپاسم عضلانی، مدر و ضد باکتری، ضد التهاب و کاهنده اسید اوریک، تقویت کننده عضلات رحم و افزاینده جریان خون قاعدگی، کاهنده فشار شدید رگ‌ها و جلوگیری کننده از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌باشد. زیاده‌روی در مصرف تخم کرفس افزاینده فشار خون، تضعیف کننده نیروی جنسی، سبب ایجاد ناراحتی‌های ریوی، استفراغ، دل‌پیچه، ضعف حافظه و زخم معده می‌شود. در ضمن استفاده از آن برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع است. در ضمن برای دردهای سیاتیکی، آرتروز و نقرس، دردهای عمومی بدن، پیچش روده‌ها، تهوع، درد پهلو، نفخ شکم، ورم روده و تشنج نیز مفید است. در استعمال خارجی پودر شده آن به صورت ضماد از بین برنده زگیل‌ها می‌باشد.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف تخم کرفس افزاینده فشار خون، تضعیف کننده نیروی جنسی، سبب ایجاد ناراحتی‌های ریوی، استفراغ، دل‌پیچه، ضعف حافظه و زخم معده می‌شود. در ضمن استفاده از آن برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع است.

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم کرده، جوشانده، پودر شده و یا خیسانده در آب جوش استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.