اسطوقدوس

درمان دردهای موضعی و آرام بخش با اسطوقدوس

درمان دردهای موضعی و آرام بخشی:                    روغن اسطوقدوس را میتوان تقریبا برای تمام دردهای روی پوست استفاده کرد. روغن این گیاه را برروی زخم های تبخال و زونا، مفاصل روماتیسمی یا قسمتی از گونه که روی دندان دردناک قرار گرفته است، مساژ دهید. همچنین برای درمان میگرن می توان این روغن را روی گونه ها و شقیقه ها مالید. ریختن چند قطره اسانس این گیاه روی یک پنبه و قرار دادن آن داخل گوش، درد خفیف گوش را کاهش میدهد. تنتور یا چای اسطوقدوس مانند حمایت کننده سیستمیک عمل میکند و درد و گرفتگی عضلات را بهبود خواهد بخشید. برای تسکین دردهای قاعدگی می توان از تنتور، چای یا روغن آن (بصورت ماساژ روی شکم) استفاده کرد.

در فرانسه از اسطوقدوس برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی مانند آنفلوانزا، سرفه، سیاه سرفه، آسم و برونشیت استفاده میشود. این گیاه در ترکیب بای سایر گیاهان مانند آویشن و زنجبیل شامی به عنوان داروی ضد اسپاسم و ضد عفونی کننده عمل میکند. گلهای آن گاهی برای گلودرد و التهاب گلو استفاده میشود. در این حالت ترکیب آن با شیرین بیان نتیجه بهتری میدهد. چای یا تنتور اسطوقدوس از زمان های قدیم برای کودکان ضعیف و پرخاشگر استفاده میشده است. از آنجا که این گیاه طعم و مزه خوبی دارد، میتوان آن را در آب زغال اخته یا آب سیب شیرین نشده استفاده کرد.

اسانس اسطوقدوس احتمالا تنها اسانسی است که هنگام استفاده در سطح وسیع روی پوست مشکلی ایجاد نمی کند و داروی اولیه برای استفاده در خانه یا سفر است. ماساژ دادن چند قطره از این اسانس روی شقیقه ها و پشت گردن برای تسکین سردرد، گرفتگی شانه و گردن مناسب خواهد بود. همچنین در دردهای سایر نقاط بدن نیز میتوان از این اسانس استفاده کرد. برای تسریع در بهبود و رفع ناراحتی ناشی از سوختگی های خفیف، آفتاب سوختگی، زخم، مشکلات پوستی خارش دار و گزش نیش حشرات می توان از چند قطره اسانس اسطوقدوس استفاده کرد. این روغن همچنین اثرات خوبی در دفع حشرات دارد.