پودر پاپریکا

موارد مصرف و خواص پاپریکا

پاپریکا  نوعی ادویه است که از آسیاب کردن فلفل دلمه ای خشک شده، تهیه می‌شود. این ادویه برای افزودن رنگ، طعم و عطر در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلفل پاپریکا حاوی مقدار فراوانی بتاکاروتین میباشد. بتاکاروتین میتواند در بدن تبدیل به ویتامین A شود. فلفل دلمه‌ای، حاوی ویتامین B6 و اسید فولیک است که در رفع گرفتگی رگهای قلبی و بیماری های دیابتی موثر است. فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای می تواند باعث کاهش کلسترول و در نتیجه ابتلا به حمله قلبی و سکته گردد.

این فلفل خواص ضدعفونی کننده نیز دارد. کپساسین موجود در فلفل، بویژه در فلفل معمولی، موجب تحریک سیستم ایمنی شده و به این سیستم در حمله به عوامل عفونی کمک می‌کند.

این ادویه برای افزودن رنگ، طعم و عطر در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاپریکا می‌تواند طیفی از طعم ملایم تا تند داشته باشد. طعم آن نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. از پاپریکا در تهیه سالاد و انواع غذاها استفاده میشود. این گیاه مفید دارای کلروفیل، ویتامین p و ویتامین k می باشد که ویتامین k یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است.
پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد.  از سبزی پاپریکا به شکل خام در تهیه سالاد نیز استفاده می شود.

پاپریکا یا فلفل دلمه ای منبع خوبی از ویتامین C و بیوفلاونیدن (یکی از انواع آنتی اکسیدان که از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و از سرطان و بیماریهای قلبی پیشگیری میکند) میباشد. فلفل دلمه ای قرمز (پاپریکا) سه برابر نیاز روزانه بدن حاوی ویتامین C میباشند. مصرف مرتب فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی، شدت و طول دوران سرماخوردگی را کاهش می دهد.