پیاز عنصل

کاربردها و فواید استفاده از پیاز عنصل

پیاز عنصل از گیاهان دارویی محسوب می شود که به طور عمده برای تأثیر آن بر قلب و خاصیت تحریک کننده، برانگیختگی و ادرار آور آن استفاده شده است. پیاز عنصل تازه نسبت به عنصل خشک شده از نظر دارویی کمی فعال تر است، اما همچنین حاوی آب آکرید چسبناک است که می تواند باعث التهابات پوستی شود. این گیاه به صورت خوراکی در معالجه برونشیت، آسم برونشیت، سرفه و ورم استفاده می شود. همچنین از این پیاز در درمان شوره سر و سبوره مو نیز استفاده می شود. اما غالباً به دلیل بیماری مزمن کلیه یا به دلیل احتقان کلیه که منجر به بیماری مزمن قلبی می شود، به صورت قطره ای مورد استفاده قرار می گیرد.

از این گیاه به طور کلی در ترکیب با سایر مواد تحریک کننده مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو اثرات آن افزایش می یابد. در برونشیت مزمن، عارضه های مفاصل و آسم مفیدترین دارو محسوب می شود. محلول آن به همراه با دیگر مواد خلط آور و کربنات آمونیوم ترکیب می شود.

سرکه و شربت پیاز عنصل نیز در ترکیبات متداول ضد سرفه موثر هستند همچنین به عنوان یک محرک سرفه عمل می کند. پودر ریشه عنصل مانند خمیر تهیه شده و در منطقه ای که بیماری پوستی و تورم موضعی رخ داده است به عنوان بخشی از درمان استفاده می شود. در شرایط فشار خون بالا، آب تازه غده ریشه عنصل هندی با دوز ۱۵-۲۰ میلی لیتر به عنوان بخشی از درمان داده می شود.

این دارو به طور گسترده ای برای درمان برونشیت استفاده می شود، به ویژه هنگامی که خلط کمی وجود دارد و منجر به سرفه خشک تحریک کننده می شود. به این دلیل که به ترشح مخاط کمک می کند که فرآیند تولید خلط را کاهش می دهد. بسیاری از پزشکان گیاهی ،برای درمان بیماری آسم برونشی و همچنین سرفه ناشی از عفونت لوزه از این گیاه استفاده می کنند. برای از بین بردن زگیل، پودر پیاز عنصل باید به صورت موضعی روی مناطق آسیب دیده مالیده شود