افتیمون

طرز استفاده و مقدار مصرف افتیمون

طرز استفاده و مقدار مصرف افتیمون

بهترین طریقه مصرف گیاه افتیمون این است که مقداری از گیاه خشک شده را در داخل کیسه پارچه ای بریزید و آن را بجوشانید. پس از دو جوش، کیسه را از داخل آب خارج کرده و آن را فشار دهید و محلول به دست آمده را استفاده نمایید. توجه داشته باشید گیاه افتیمون لینت آور است و بایستی به مقدار کم و با احتیاط مصرف شود.

نکات مهم در مورد نحوه مصرف افتیمون

گیاه افتیمون را نباید زیاد جوشاند. جوشیدن زیاد گیاه و به مدت طولانی از خواص دارویی گیاه کم می کند. لازم است گیاه را مقداری بیشتر از حالت دم کردن بجوشانید تا مواد دارویی وارد آب شود. از زیاد خرد کردن و کوبیدن افتیمون خودداری کنید، چون بافت گیاه بسیار نرم است و این کار باعث از بین رفتن ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه می شود. به طور کلی هنگام مصرف نباید آنرا نرم کوبید و یا زیاد جوشاند بلکه باید با شعله غیر مستقیم و خیلی آهسته و طولانی مدت دم بکنید.
گیاه افتیمون را در جای خشک و خنک، دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید. بیشترین مقدار مصرف افتیمون، روزانه ۱۵ گرم است که لازم است این مقدار به صورت ۳ تا ۴ بار در روز و در طول ۱۰ دقیقه مصرف شود.

مضرات افتیمون (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده روی در مصرف افتیمون باعث افسردگی می شود. استفاده از گیاه افتیمون برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر ۵ سال مضر است. مصرف افتیمون برای افراد دارای مزاج گرم مضر است و این افراد بایستی آن را با مواد مصلح مانند کتیرا و بنفشه مصرف کنند. همچنین زعفران و صمغ عربی نیز از خوراکی های مصلح این گیاه می باشند.